Hoe moet je betalen? De afvalrekening!

Vooraf betalen

Je betaalt vooraf voor de inzameling van je afval. We stellen voor om een startbedrag van 35 euro te storten. Dit is wat een gemiddeld gezin nodig heeft om 6 maand lang zijn afval aan te bieden.

Iedere keer je gebruik maakt van een betalende dienst, gaat het verschuldigde bedrag automatisch en onmiddellijk van je afvalrekening af:

  • leegmaken restcontainer
  • leegmaken GFT-container
  • bezoek aan het recyclagepark
  • inzameling aan huis van grofvuil
  • inzameling aan huis van snoeiafval

Gestort op je afvalrekening = betalen via je afvalrekening.

Opgelet! Van zodra je een bedrag hebt gestort, is je afvalrekening actief en betaal je alle ILvA-diensten automatisch en onmiddellijk met je afvalrekening. Dus ook je bezoeken aan het recyclagepark of de inzameling van grofvuil of snoeiafval zullen automatisch betaald worden via de afvalrekening, ook al ben je nog niet gestart met gewogen diftar in jouw gemeente. Controleer dus zeker even je saldo voor we effectief starten met de inzameling via containers, zodat je geen verrassingen krijgt.

Hoe moet je de eerste keer betalen op je afvalrekening?

Bij de opstart van gewogen diftar vragen we in een brief om 35 euro te storten als startbedrag op je afvalrekening. In deze brief vind je alle betaalgegevens (rekeningnummer en gestructureerde mededeling). Vergeet dus zeker niet je startbedrag te storten vóór de start van gewogen diftar in jouw gemeente.

Ben je de gegevens kwijt om je betaling te volbrengen? Bel ons dan op 0800 98 002.

Hoe moet je betalen wanneer je al gestart bent met gewogen diftar?

Je kan wachten tot je een betalingsuitnodiging ontvangt (per brief of per mail). Je kan ook spontaan een bedrag storten. Gebruik daarvoor de correcte gestructureerde mededeling voor jouw gezin. Je vindt de gegevens om te storten ofwel op je betalingsuitnodiging, ofwel op je afvalrekening via Mijn ILvA.

De betalingsuitnodigingen

Zakt je saldo onder 12,50 euro, dan sturen we een betalingsuitnodiging, zodat je je afvalrekening tijdig kan aanzuiveren. Je correct aangeboden afval wordt dan zeker nog meegenomen.

Zakt je saldo onder 0 euro? Je ontvangt opnieuw een bericht. Je krijgt dan even de tijd om je saldo aan te zuiveren. Tot dan nemen we je correct aangeboden afval mee. Heb je niet betaald na de betalingstermijn? Dan maken we jouw containers niet langer leeg en kan je geen inzameling aan huis van grofvuil of snoeiafval meer aanvragen.

Saldo onder 0 euro? Geen toegang tot het recyclagepark.

Opgelet! De betalingstermijn geldt niet voor de toegang tot het recyclagepark. Van zodra je saldo onder 0 euro komt, heb je geen toegang meer tot het recyclagepark. Wil je toch toegang? Dan kan je je schuld aan de zuil op het recyclagepark betalen. Je kan er binnenkort ook een extra bedrag op je afvalrekening storten.

Aangepast bedrag aan jouw verbruik

De 35 euro die we als startbedrag vroegen, is wat een gezin gemiddeld verbruikt op 6 maanden tijd. Maar mogelijk heb jij wat meer afval en is 35 euro niet voldoende. Daarom passen we dit bedrag aan in de betalingsuitnodiging, naar het bedrag dat volgens het verbruik van de afgelopen periode voldoende is voor jouw gezin om 6 maand lang afval mee aan te bieden.

Mijn ILvA: saldo en verbruik raadplegen

Je kan je saldo en verbruik gemakkelijk raadplegen via je Mijn ILvA account. Je moet je wel eerst even registreren. Hiervoor heb je de gegevens van de referentiepersoon (gezinshoofd) van je gezin nodig. Registreren doe je hier.

Heb je geen toegang tot internet? Dan zal je via de betalingsuitnodigingen die je met de post ontvangt, ook je afvalgegevens kunnen raadplegen.